Krkonošský aeroklub Vrchlabí
O klubu
- Aeroklub pokračuje v dlouhé tradici sportovního letectví na Vrchlabsku. V současné době klub sdružuje asi 40 sportovních letců a provozuje vlastní leteckou školu. Piloti aeroklubu se letectví věnují v celé jeho šíři. Létáme na větroních, motorových letadlech i ultralehkých letadlech. Někteří členové se věnují letecké akrobacii. Řada našich členů má letectví i jako profesi a usedá za řízení dopravních letadel, z našeho klubu vzešli i vojenští letci.
- V čele klubu stojí předseda, místopředseda a členové výboru klubu, kteří jsou voleni na dvouleté období, stejně jako tříčlenná kontrolní komise klubu. Odborné letecké zabezpečení provozu klubu je rozloženo mezi vedoucího letového provozu, vedoucího výcviku a hlavního technika. Klíčovou strukturu klubu tvoří dále hlavní technik, vedoucí letecké školy, vedoucí provozu zážitkových letů.
- Vnitřní kultura klubu se opírá o plnou dobrovolnost, vysokou míru svobody a osobní odpovědnost svých členů. Klub používá pro svůj provoz odborné vnitřní směrnice, které podporují bezpečnost letového provozu. Celkově klub usiluje o co největší jednoduchost při zachování bezpečnosti a efektivní plnění legislativních požadavků.
Letecká škola číslo CZ.DTO.001
- Klub provozuje vlastní leteckou školu, která splňuje podmínky Úřadu pro civilní letectví pro výcvik vlastních členů pro získání pilotních oprávnění a kvalifikací. V čele letecké školy stojí vedoucí výcviku, zkušený instruktor s mnohaletou praxí. Letoví instruktoři mají mnohaletou praxi ve výcviku pilotních žáků. Výcvik je dokonale systematizovaný a je propracovaný ze všech hledisek, včetně hlediska psychologie a pedagogiky.
- Škola poskytuje několik úrovní leteckého vzdělání:
- Pilotní licence GLD. Létání na větroních (kluzácích) všech typů.
- Pilotní licence LAPL(A). Sportovní létání na motorových letadlech do maximální vzletové hmotnosti 2t. Pilotní licence je platná v celé EU.
- Pilotní licence PPL(A). Licence soukromého pilota je ideální pro následné získání vyšších leteckých kvalifikací. Pilotní licence je prakticky platná na celém světě.
- Pilotní licence ULL. Sportovní létání na ultralehkých letadlech s maximální vzletovou hmotností 500 kg. Legislativu oblasti nespravuje ÚCL, ale asociace LAA.
- Podmínky pro zahájení leteckého výcviku se odlišují podle cílové licence. Základní předpoklady lze ale shrnout takto:
- Létání se mohou věnovat pouze lidé s dobrým zdravím. Každý pilot prochází každé dva roky prohlídkou u specializovaného lékaře. Některá zdravotní omezení jsou pro létání na sportovních letadlech přípustná, není se proto třeba obávat, pokud nějakým menším zdravotním nedostatkem trpíte.
- Mládež do 18 let potřebuje pro zahájení létání souhlas zákonných zástupců. Nejmenší smysluplný věk pro zahájení výcviku je 14 let.
- Budoucí pilotní žák se na základě volně sepsané žádosti stane po schválení Výkonným výborem klubu členem s omezeným hlasovacím právem.
- Pilotní žák přijatý za člena klubu nejprve zahájí teoretickou odbornou přípravu v oborech aerodynamika a mechanika letu, letecká navigace, stavba letadel a leteckých přístrojů, meteorologie, fyziologická výkonnost člověka a letecké předpisy.
- Délka výcviku je různá podle zvolené cílové licence. Může trvat 6 měsíců až dva roky.
- V případě zájmu o letecký výcvik nás kontaktujete mailem nebo telefonicky na čísle +420 603 567 028.
Zážitkové lety
- V úzké spolupráci s provozovatelem letiště společností Operátor letiště Vrchlabí s.r.o. provozujeme zážitkové lety pro veřejnost.
- Zážitkové lety pro veřejnost jsou prováděny podle čl. 6, odst. 4a, písm. (c) nařízení (EU) č. 965/2012, prováděcí směrnice Úřadu pro civilní letectví CAA-SL-102-n-16.
- Provozovatel letů ustavuje do funkce velitele letadla zkušené piloty, kteří plní zákonem dané požadavky na minimální praxi náletu 200 hodin na motorových letounech, z toho 125 hodin ve funkci velitele letadla.
- Vysvětlující a zcela detailní informace o zážitkových letech naleznete zde.
Letadla v klubu
- Klub vlastní a provozuje řadu letadel pro naplnění základních potřeb svých členů.
- Za technický stav letadel odpovídá hlavní technik klubu. Některá letadla jsou servisována v leteckém servisu, o některá pečujeme vlastní odborností.
- Motorový letoun Zlin Z 226 MS. Dvoumístný jednomotorový celokovový stroj, převážně používaný pro vleky kluzáků.
- Motorový letoun Cessna 172 M. Čtyřmístný jednomotorový celokovový stroj, převážně používaný pro výcvik a pro zážitkové lety.
- Motorizovaný kluzák L13 SE Vivat. Dvoumístný jednomotorový celokovový stroj, používaný pro volné létání a pro zážitkové lety.
- Výcvikový kluzák L13 A Blaník. Dvoumístný celokovový větroň, používaný hlavně pro výcvik a základní sportovní létání.
- Klubový kluzák VSO 10 Gradient. Jednomístný větroň smíšené konstrukce, používaný pro pokročilejší sportovní létání.
- Závodní kluzák ShempHirth Discus. Jednomístný větroň laminátové konstrukce, používaný pro výkonné a závodní sportovní létání.
- Ultralehké motorové letadlo EV 97 EuroStar. Dvoumístné celokovové letadlo pro rekreační létání a výcvik.
- Další letecká technika je ve vlastnictví členů našeho klubu.
- Akrobatický letoun Zlin Z 50 LS. Jednomístný jednomotorový speciál celokovové konstrukce, používaný pro leteckou akrobacii.
- Závodní kluzák HPH Shark. Jednomístný větroň laminátové konstrukce, schopný samostatného startu, používaný pro výkonné a závodní sportovní létání.
- Historický kluzák LF 107 Pionýr. Dvoumístný, původně školní větroň dřevěné konstrukce je raritním kusem s historickou hodnotou.
- Historický kluzák VT 116 Orlík. Jednomístný, původně výkonný větroň dřevěné konstrukce pro rekreační létání s dávkou nostalgie.
- Ultralehké motorové letadlo Tulák. Dvoumístné letadlo smíšené konstrukce pro rekreační létání.
Historie
- Na letišti ve Vrchlabí působí aeroklub od roku 1947, kdy po válce navázal na předválečné letecké aktivity místního klubu VDF, který létal ještě z jižního svahu Jankova kopce a z vrcholku Zadního Žalého. Zakládající členové pro nově založený aeroklub získali rozsáhlé pozemky přídělem, směnou a nákupem převážně od lánovských zemědělců. V roce 1948 byl postaven malý hangár, v roce 1949 zažádal aeroklub o stavební povolení na stavbu velkého hangáru. Současně s tím založil Krkonošský aeroklub Vrchlabí v roce 1949 i plachtařské středisko, které se po čase transformovalo do letecké školy.
- V dobách socialismu byl Krkonošský aeroklub Vrchlabí jako organizace násilně zrušen a členové museli přejít pod SVAZARM a pod ním založenou Členskou organizaci SVAZARMu Aeroklub Vrchlabí. Pozemky na letišti Vrchlabí ale v období socialismu nebyly převedeny pod SVAZARM a zůstaly tak v právním vakuu nevlastněné žádným existujícím subjektem.
- Po roce 1989 byl založen současný Krkonošský aeroklub Vrchlabí, který svou právní subjektivitou navázal na původní Krkonošský aeroklub Vrchlabí z roku 1947. Kontinuita klubu byla v té době potvrzena členy, kteří ještě pamatovali působení původního klubu, nežli byl socialistickým režimem zrušen.
- V současné době Krkonošský aeroklub Vrchlabí usiluje o alespoň částečné narovnání historické křivdy, které se dopustil v roce 1992 národní letecký svaz Aeroklub Čech a Moravy. Na tento subjekt byly v “divokých devadesátých letech” právně neplatně převedeny pozemky původně patřící původnímu vrchlabskému klubu, které byly následně vloženy do nově vzniklé společnosti Letecká škola Vrchlabí a.s.. Narovnání má spočívat v předání akciového podílu, který vlastní právní nástupce Aeroklubu Čech a Moravy spolek Aeroklub České republiky, kterého je Krkonošský aeroklub Vrchlabí členem. To vše v situaci, kdy je Letecká škola zcela nefunkční poté, co ztratila původně zamýšlený smysl a byla vytunelována. Trestnou činnost na letišti ve Vrchlabí v současnosti řeší policie a soudy ve vleklých trestních řízeních a soudních sporech.